Archives

Hero2004 Blog

Teganung : Mainan Tradisional

Sempena EURO2008 ning....kita seme pakat ingat balik
mainan-mainan di Teganung zaman kecek kecek dulu...banyok tu...
pakat wat tubik ah se sorang....

Kalu nok 10 mainan tu barang je rase...Ke gane...
Kalu buleh biar ade blake..dok tinggal berese pung...

TOL NUSUK....lagi....

Pah kuane gok ZZ,Zemi,Rosdzi, AjiYaYa,OAK, Asri....lama tak dok dalam Hero ning...

Sedap Doh Brase....
....................readmore

Hero2004 Blog

Cat Diversity

Scientists around the world are using modern techniques to explore exactly how and when the first cats were domesticated.

....................readmore

Hero2004 Blog

Bersemuka Dengan Media , Sharir Samad VS Salehuddin Ayub

Malaysia

....................readmore

Hero2004 Blog

THE STORY OF KARBALA - PART 6/02

THE FIRST MASSIVE ATTACK, HABEEB BIN MUZAHIR AND ZUHR PRAYER

previous episode

Some of the remaining companions came and asked Husayn if they could approach the banks of the river and try to fetch water. They were allowed, but, every time they approached the banks, stiff resistance was put up by Yazeed's troops. All of them fought bravely and were killed in battle.

There are no reports of any water reaching Husayn's camp.

It was now mid-day and the time of Zuhr prayer was at hand. Abu Thamama, one of Husayn's loyal companions, approached him and asked him if prayer could be arranged. Husayn praised Abu Thamama and asked for Salatal-Khawf (Prayers under siege) to be done. Husayn was determined to leave a legacy at every step. He showed the importance of Salat for Muslims by this act.

While prayer rows were being fomed in Husayn's camp in full view of the enemy, the enemy soldiers and commanders watched it with awe and surprise. One of the commanders in Yazeed';s army named Haseen bin Numayr called out and said:"Husayn your prayers will not be accepted by Allah."

Husayn himself had not responded to that. One of his own companions named Habeeb bin Muzahir became outraged at that and said:"O you cursed man, you think the prayer of the grandson of the Prophet will not beaccepted and yours will?"

Habeeb then turned to Husayn and said:"My master and my Imam, the best thing in this world would have been to offer my prayers in your leadership, but now, I will offer my prayers in paradise in the leadership of your grandfather, the Prophet of Islam." Saying that, Habeeb took his sword out and fell on the enemy.

At age 72, he was fighting like a thirty year old. After killing many of the enemy soldiers, Habeeb was fatally wounded. Husayn came to his side, sat down in dust and praised Habeeb for his efforts in the cause of Islam. Habeeb died with his head in Husayn's lap.

next episode

....................readmore

Hero2004 Blog

Larangan Meminta-minta Dan Menzahirkan Kefakiran

Kategori : AKIDAH Usuluddin

Tajuk :
Larangan Meminta-minta Dan Menzahirkan Kefakiran

Hadith :

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “Sesungguhnya apabila Allah S.W.T. telah mengurniakan sesuatu nikmat kepada hamba-Nya, Dia suka melihat kesan nikmat yang telah dikurniakan itu. Allah S.W.T. benci melihat orang yang menzahirkan kefakiran dan orang yang meminta-minta serta Allah S.W.T. mengasihi orang yang bersifat malu dan memelihara kehormatan.”

Baihaqi

Huraian
Pengajaran Hadis:
  1. Setiap manusia mempunyai berbagai-bagai nikmat kurniaan Allah S.W.T. sama ada berupa kesihatan, penglihatan, pendengaran, kekayaan, kebijaksanaan dan sebagainya. Oleh itu sebagai menunjukkan tanda kesyukuran tersebut, sewajarnya nikmat-nikmat itu dipergunanakan sebaiknya dengan melipatgandakan usaha ke arah kebaikan diri, agama, bangsa mahupun negara. Itulah kesan nikmat yang disukai oleh Allah pada hamba-hamba-Nya.
  2. Menzahirkan kefakiran dan bersikap suka meminta-minta adalah antara sifat orang yang kufur nikmat kerana ia tidak memanfaatkan nikmat yang sedia ada untuk berusaha dan berikhtiar mengubah nasibnya, bahkan cara ini sebenarnya menunjukkan bahawa ia tidak mempunyai perasaan malu yang sekali gus merendahkan maruah dirinya sendiri.
  3. Malu adalah salah satu daripada cabang iman di mana pengertian malu mengikut syarak itu ialah perasaan yang mendesak seseorang itu supaya menghindarkan segala yang keji dan melaksanakan segala apa yang terpuji. Sumbernya adalah dari hati atau jiwa yang sedar tentang pengawasan Allah atas gerakgeri yang menyebabkan ia terpelihara zahir dan batin dari perbuatan dan unsur-unsur yang mengundang kemurkaan Allah.
  4. Malu adalah dipuji selama malu itu menjadi unsur pencegah dari kejahatan, pendorong jiwa untuk berbuat kebaikan serta malu itu pula tidak menyebabkan kehilangan maruah atau kehormatan peribadi.
  5. Sementara malu yang dikeji pula ialah apabila malu berkata dan melakukan suatu perkara yang benar padahal tidak ada sebarang halangan untuknya berbuat demikian. Sifat ini hakikatnya bukanlah malu tetapi ‘pengecut’ yang amat dicela oleh syarak.
....................readmore

Recent Posts

Prayer Time

Barclays Premier League

F1 Championship

About Me

My photo
Blog ini merangkumi tajuk-tajuk semasa kursusnya yang dibincangkan didalam Hero2004. Disamping isu-isu semasa didalam mahupun diluar negara. Jika ada terdapat sebarang rujukan daripada mana sumber, itu hanyalah untuk kemudahan ahli Hero2004 dan bukan berniat untuk menciplak dari mana-mana pihak.